برج علی‌آباد کشمر

برج علی‌آباد، کشمر

Ali Abad Tower, Keshmar

46 پاسخ

  1. سلام عزیزم.اسم این بنای تاریخی یرج علی اباد کشمر نه علی اباد کاشمر.
    اوکی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اینقد زود به اسم خودتون نزنین همه چیرو.

  2. شما که ادعای اطلاع رسانی فرهنگی و سیاسی و … دارید از این گاف ها میدین دیگه از بقیه چه توقعی میشه داشت، حالا کاشمر اثار تاریخی نداره چرا اثار شهرستان های همجوار مخصوصا بردسکن رو به اسم خودتون ثبت می کنید؟؟؟ والا قباحت داره

  3. محض اطلاع، برج علی ابد کشمر در روستای کشمر از توابع شهرستان بردسکن می باشد

  4. با سلام و خسته نباشید.

    همان طور که همه می دانند برج علی آباد کشمر در روستایی به همین نام از توابع شهرستان بردسکن می باشد.لطفا این مطلب که مربوط به شهرستان کاشمر و آثار تاریخی این شهر نمی باشد و همجنین طبق قوانین حوزه وب نشر اکاذیب بوده ، را از سایت حذف نموده.
    با تشکر

    اطلاعات بیشتر راجع به این اثر تاریخی :

    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D8%AC_%D8%B9%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF

  5. این همه نظر دادن که اطلاعات درست بدین به مردم ، شما هم که عمرا از رو بری

    تا جایی که ما میدونیم ، شهری بوده به نام ترشیز که همون بردسکن کنونی هست (خرابه های ترشیز هم در بردسکن هست) و روستایی بوده به نام کشمیر ( که کاشمر کنونی هست) و این بنای معروف که شهرت جهانی داره ( برای همه حرفام دلیل دارم که در زیر آدرس میدم) متعلق به بردسکن بوده و هست.

    درباره ترشیز در اینجا بخوانید :
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B2

    شهرت جهانی بنا : ( معرفی در یک سایت روسی)(با نام برج علی آباد بردسکن)

    http://www.baskchess.rs/geografija/iran/iran.html

    جالبه که تو این سایت که آدرس دادم دقیقا همین عکس سایت شما اومده.
    لطف کنید و مطلب رو همون طور که دوستان دیگه خواستن حذف فرمایید

  6. لطفامتن زیر عکس بالا رااصلاح کنید:برج علی آباد کشمر ، نه علی آباد کاشمر .

  7. خیلی باحالی
    عکساتونو به روز کنین بد نیست،کاش عکسای طبیعت بهاری کاشمرم بزارین.

  8. قابل توجه اهالی خوب بردسکن بهتره که بدونید شهر شما تا چند سال پیش از روستاهای توابع کاشمر محسوب میشد. پس بهتره زیاد جوش نیارین. چون کشمر به کاشمر بیشتر نزدیکه تا بردسکن

  9. روستایی زیبا از قرن هفتم هجری حدفاصل خلیل ابادکاشمرو شفیع اباد بردسکن-تاچند سال پیش متعلق به کاشمر بود ولی اکنون متعلق به بردسکن است -این روستای زیباو قدیمی از سه روستا علی اباد-ابنو و کشمری تشکیل وبرای خودش بهشتی است از محصولات مهم وصادراتی ان انار است انپور انجیر زعفران و….از محصولات ان است بغیرازمناره جاهای باستانی دیگری نیز دارد یکی از مهمترین ان قلعه علی اباد الان مدرسه شده

  10. علی ابادکشمر ن قبلا متعلق به کاشمر الان متعلق به بردسکن است

  11. روستای علی اباد کشمر از قرن هفتم هجری

  12. همه جای ایران سرای من است این که دعوا نداره باهم دعوا می کنین

  13. در پاسخ به آمنه : پس چرا وقتی به خلیج فارس می گویند خلیج عربی همه دعوا داریم، من به عنوان یک بردسکنی وقتی تاریخ شهرم بخواهد دزدیده شود سکوت نخواهم کرد.

    در پاسخ به جناب رضا کاشمری که گفته بردسکن تا چند سال پیش روستایی از کاشمر بوده، موضوعی را خدمتشان عرض می کنم ، اما نه بی مدرک بلکه با منابع معتبر و آنلاین :
    بله بردسکن تا سال 74 بخشی از کاشمر بوده و در هیچ جای تاریخ این شهر روستا نبوده در 1316 شمسی طبق قانون تقسیمات کشوری ، بخش برداسکن در شهرستان کاشمر تشکیل شد.
    منبع : http://www.encyclopaediaislamica.com/madkhal2.php?sid=919

    اما اگر به تاریخ برگردیم و ببینیم در گذشته چه بوده ، به این خواهیم رسید که در گذشته شهری در این منطقه بوده به نام ترشیز ه معنی شهر نیرومند (= تور-شیث اوستایی) یا به معنی شهر دارای چهار بخش (دژ) است.بردسکن هم به معنی دژ سنگی است پس نام ترشیز مطابق و مترادف با همان بردسکن حالیه می‌گردد(من خلاصه گفتم توضیحات تکمیلی در دو لینک زیر است)

    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B2

    http://tarikhema.ir/geo/un-cat/%D8%AA%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B2-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%AD%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/167.html

    اما کاشمر در آن زمان چه بوده ؟ روستایی در منطقه به نام کشمیر : “سرزمین «تُرشیز» که از دهه ۱۳۱۰ خورشیدی و با استناد به نام تاریخی یکی از روستاهای ناشناخته منطقه به «شهرستان کاشمر» تغییر نام داده است،”

    http://ghiasabadi.com/atashkuh-castle-kashmar.html

    پیشنهاد می کنم حتما لینک هایی که دادم را مطالعه نمایید و بی منبع سخنی را بر زبانتان نرانید.دزدیدن و به نام خود زدن تاریخ یک شهر یا یک کشور زشت ترین کار ممکن است، دقیقا مانند اعراب که هر روز جایی از ایران را به نام خود می زنند.

    از شما مدیر گرامی سایت هم تقاضا دارم، این تصویر و این متن را به کل از سایت کاشمر بزداید، برج علی آباد آن قدر شناخته شده هست و نیاز به معرفی جعلی شما نخواهد داشت.

    برج علی آباد به زبان فارسی :
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D8%AC_%D8%B9%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF

    به زبان انگلیسی :
    http://en.wikipedia.org/wiki/Aliabad_Tower

    به زبان اسپانیایی :
    http://es.wikipedia.org/wiki/Aliabad_Torre

    به زبان فرانسوی :
    http://fr.wikipedia.org/wiki/Tour_Aliabad

    به زبان آلمانی :
    http://de.wikipedia.org/wiki/Aliabad-Turm

    به زبان عربی :
    http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D8%AC_%D8%B9%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%A3%D8%A8%D8%A7%D8%AF

  14. در جواب جواد:
    1.اینکه شما زیر مجموعه کاشمر بودین و الانم تو خیلی از مسائل هستین (ماننداستفاده از درمانگاه تامین اجتماعی و بیمارستان(سی تی اسکن) کاشمر و خیلی از مسائل دیگه که از حوصله بحثمون خارجه )و اینکه خودتونم قبول دارین که شهرستان شدن بردسکن و خلیل آباد از صدقه سری کاشمر هست(اشاره به شهرک صنعتی که به خاطر در محدوده قرار گرفتن به بردسکن واگذار شد که هنوز هم نام کاشمر بر روی بزرگترین کارخانه موجود در این شهرک صنعتی وجود داره)
    روزانه خیل عظیمی از مردم خوب شهرستان بردسکن برای انجام امورات راهی کاشمر می شوند.
    دونستن اینا جواد عزیز هیچ نیازی به رجوع به سایت های مختلف نداره.
    2.اینکه همه منطقه و آثار باستانی موجود در منطقه در گذشته ای نزدیک زیر نظر کاشمر بوده و بخشی از آن اکنون به خاطر استقلال اسمی بعضی از مناطق از کاشمر جدا شدند قبول، ولی اینکه نام ترشیز کهن و کاشمر دو واژه جدا ناپذیر از یکدیگرند قابل انکار نیست برای استناد هم در هر منبع اطلاعاتی که نام قدیم کاشمر رو جستجو کنی ترشیز در مقابل چشمان ظاهر میشود.
    در ضمن جهت اطلاع واژه بردسکن از دو قسمت تشکیل شده -بر-یعنی میوه و -دسکن- هم یعنی دستچین که روی هم میوه های دستچین معنی میدهد.

  15. با نظر سعید موافقم بردسکن یعنی میوه های دستچین که هیچ ارتباطی به ترشیز نداره. شما بردسکنیا نمک خوردین حالا نمکدونو دارین میشکنین. تادیروز که زیر مجموعه ما بودین که صداتون در نمی اومد حالا ما شدیم روستا و شما شدین تاریخی؟ خیلی جالب به خدا.البته تقصیر شما نیست از ماست که بر ماست.

  16. شما حرف های مرا متوجه نشدید و کمی با تعصب به قضیه نگاه می کنید.در این لینکی که دادم ، شخص موردنظر آدم تاریخ دان معروفی هست و تحقیق کرده :

    http://tarikhema.ir/geo/un-cat/%D8%AA%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B2-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%AD%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/167.html

    بد نیست قسمت نظراتش را هم بخوانید.من قبول دارم که متاسفانه بردسکن کنونی به خاطر قرار گرفتن در مجاورت کاشمر نتونسته به اون چیزی که حقش هست برسه و مثلا همون درمانگاه تامین اجتماعی که می گین خیلی از دکترهاش از بردسکن هستند و به خاطر اینکه در کاشمر درآمد بیشتری دارند به آنجا آمدن.بحث من سر بردسکن و کاشمر کنونی نیست.بحث سر اصل و ریشه این شهرهاست.بله الان هرجا کاشمر را جستجو کنی به ترشیز خواهی رسید.که چه زیبا جواد کهلان مفرد می گوید : «چه کوخهای که باید ویران کرد و چه کاخها که بایدمان ساخت. تازه در آغاز تمدن و فرهنگ مدرن هستیم. باید ایرانمان را از گزند روزگار محفوظ نگهداشت تا در این را حق به حق دار برسد. نیروی مردم و نیروهای طبیعت و ذخایر آن در خدمت خلایق و فرهنگ و طبیعت آنان قرار گیرد و بهشت عمومی را در این جهان باید ایجاد نمود اگر دشمنان خارجی و داخلی و فرهنگهای ترمزی بگذارند. اگر پیشتر کسی دلایلی به نفع بردسکن بودن ترشیز اعلام کرده بود شاید اشتباه یکی گرفته شدن ترشیز با کاشمر پیش نمی آمد.»

    همانطور که همه می دانید خرابه های شهر ترشیز قدیم در تپه های باستانی فیروزآباد قرار دارد و جزیی از بردسکن کنونی محسوب می شود.

    مورد دیگر اینکه، وقتی شهری مستقل می شود، دیگر نمی شود متعلقات آن را متعلق به شهر قبلی دانست.
    مثلا در نظر بگیرید ، زمانی تا رم متعلق به پادشاهی ایران بوده، یا از این طرف تا هندوستان، و حتی خیلی آثار باستانی متعلق به ایران در دیگر کشورهای کنونی قرار دارد، اما آیا می گوییم که این متعلق به ایران است ؟ برج علی آباد هم زمانی که بردسکن زیرنظر کاشمر بوده ، متعلق به کاشمر بوده ولی اکنون اگر بگوییم برج علی آباد کشمر متعلق به کاشمر است ،مثل این است که بخواهیم دل خودمان را خوش کنیم.

    و مورد آخر ، تمام حرف های من با سند و مدرک بود و از روی تعصب سخن نگفتم ، خودتان بخوانید و مطالعه تان را بیشتر کنید و حرفی از روی تعصب نزنید.به این هم فکر کنید که چرا همه آثار باستانی در منطقه بردسکن کنونی افتاده و چیز قابل توجهی در منطقه کاشمر نیست ؟
    اگر تاریخی به مساله بنگریم شهرهای تاریخی منطقه ترشیز(منطقه فیروزآباد)، عبدل آباد (بردسکن) و کندر بوده که در هر 3 مورد آثار شهرهای قدیمی در تپه های معروفشان هست.اما از دید مذهبی که بنگریم ، شهر کاشمر به خاطر وجود امامزاده ها و مدرس معروف است و این را هم در نظر بگیرید که اگر پیشرفتی در کاشمر حاصل شده به علت وجود همین آرامگاه ها می باشد.

    در بردسکن دو برج فیروزآباد و علی آباد وجود دارد که هر دو در سال 1310 به عنوان 91 امین اثر ملی ایران و 127 امین اثر ملی ایران به ثبت رسیده اند و خیلی زودتر از آثاری چون ارگ بم که در سال 1345 ثبت ملی شده و اینکه بخواهیم همه این ها را نادیده بگیریم تاریخ را نادیده گرفتیم، تاریخ منطقه بسیار مهم است ، لطفا به بازی و تعصب مگیریدش.

    در مورد نام بردسکن هم وجه تسمیه های زیادی است که یک موردش آن است که شما فرمودید ، ولی موردی که بنده عرض کردم ، همانطور که بالاتر هم گفتم شخص تاریخ دان و معروفی پس از تحقیق بسیار زیاد به این نتیجه رسیده و به نظر وی این وجه تسمیه نزدیک تر و درخورتر است.

    من هنوز متوجه نمی شوم که چرا در این سایت در بخش آثار تاریخی ، برج علی آباد به عنوان اثر تاریخی کاشمر معرفی شده !!! این که بگویید این اثر متعلق به کاشمر است ، آیا متعلق به کاشمر می شود ؟؟؟ که کاربران کاشمری گرامی هم می آیند و طرفداری می کنند از این کار.در این حرکت من چیزی به جز نداشتن هویت و عقده نمی بینم.امید که گویه‌هایم موثر واقع شود و دیگر شاهد چنین حرکات زشت و ناپسندی نباشیم.مدیر سایت هم که از رو نمیروند :))

  17. از آنجا که این جانب اصالتا جابوزی هستم هیچ گونه تعصبی در کار نیست مشکل شما اینجاست که واقعیت رو نادیده گرفته و در جستجوی سایت ها فقط روی معدود منابعی دست گذاشتین که دلخواه خودتان هست و چشم را بر سایر منابع بستید
    http://kalam.persiangig.com/Lastcity.htm
    http://klib.blogfa.com/post-13.aspx
    و بسیاری از سایت ها و کتابهای دیگر که اگه مایل بودین معرفی میکنم.
    ضمنا بنده ارتباط زیادی با درمانگاه تامین اجتماعی و بیمارستان دارم پرسنل و دکترین مشغول بکار از اهالی کوهسرخ وجود دارن ولی به استثناء یک مورد که متخصص اتاق عمل هستند که فقط پدر مرحوم ایشون در کودکی در رکن آباد ساکن بودند مابقی دکتر ها و متخصصین این بیمارستان و درمانگاه بردسکنی نیستند. پس بد نیست به گفته خودتان با تعصب نظر نداده و کمی قبل از گفته هایمان تحقیق کنیم.

  18. به منابعی که من لینک دادم نگاه کنید و به منابع خودتان هم نگاه کنید.منابع شما چند وبلاگ است و معمولا وبلاگ ها منبع معتبری محسوب نمی شوند به علت اینکه خودنوشته اند،ولی منابعی که من اشاره کردم ،سایت های معروفی چون ویکی پدیا ، تاریخ ما،سایت استاد رضا مرادی غیاث آبادی بودند.

  19. اما شما اقا جواد شما بهتر است برای مطالعه تاریخ به کتابخانه مراجعه کنید نه به سایت های اینترنتی که معمولا اطلاعات انها کامل نیست.سرچیزی که معلوم است هیچ وقت نباید بحث کردو از تعصبات بیهوده بپرهیزیم یا حق

  20. حرف اصلی من این است که ، برج علی‌آباد کشمر اثر تاریخی شهرستان بردسکن است و ذکر آن در بخش تاریخ کاشمر در این سایت حرام است،دزدی تاریخ است.به خدا گذشته ها گذشته،به خدا اگه دو روز دیگه روستای علی آباد مستقل از بردسکن بشه، من به خودم اجازه نمی دم که بگم این اثر تاریخی واسه بردسکن هست.این حرف من از تعصب یا حقیقته که شما قبول نمی کنید ؟ مدیر سایت هم که از رو نمی ره :))

  21. سلام بر همه چه کاشمری چون همه افرادی که در محدوده کاشمر هستند مانند روستاهای اطراف کاشمر وشهر های نوپایی مانند بردسکن خلیل اباد و….همه متعلق به این خاک هستند البته این یک افتخار بزرگ برای همست امیدوارم همه موفق و موید باشین والسلام.

  22. حرفای بردسکنیای عزیز خیلی خنده داره / مثلا چند وقت دیگه یکی از روستاهای الان بردسکن بهدا بیاد بگه بردسکن جزو ماست نه ما زیر مجموعه بردسکن باز خوبه شهرستان شدید وگرنه ………………………

  23. دوستان این بحثها اصولاً از اهمیت کمی‌ برخوردارند چرا که اصلا مهم نیست یک اثر باستانی که امروز در محلی واقع شده الان متعلق به کدام شهر است یا در قدیم متعلق به کجا بوده.مهم این است که ما درک تاریخیمان و فرهنگیمان در حدی باشد که بکوشیم اثر باستانی کشورمان را حفظ کنیم و قدر بدانیم.من در ۱۸-۱۹ سال پیش از برج علی‌ آباد کشمر دیدن کردم.مایه شرم بود.رها شده بود در ۱ گوشه بدون رسیدگی،روی در و دیوارش هر کس رسیده بود چیزی نوشته بود،عکسی‌ کشیده بود،دورو بر و داخل بنا پر از اشغال بود،برج در حال تخریب بود.اینا مهم هستند دوستان.

  24. انسانها تا کجا به پیشرفت رسیدن حالا ما کجا قرار داریم کاشمر وبردسکن باهم چه فرقی می کنند اینقدر تنگ نظر نباشید به جایی نمی رسید

  25. من هم با نظر آقای بحر موافق هستم. مهم این است که ما از تخریب آثار باستانی در ایران جلوگیری کنیم و این امر نه تنها وظیفه سازمان میراث فرهنگی است بلکه وظیفه تک تک مردم نیز هست. بهتر است که اگر کسی الان در اون اطراف زندگی می کند زودتر در جهت حفظ این اثر باستانی اقدامی کند.

  26. ای بابا شد این سایت یه پست بذاره و سروکله بردسکنیها پیدا نشه!!!!!!

    هر عقل سلیمی متوجه میشه که کشمر همون کاشمر هستش
    آقا نگفتن بسکن که میگید بردسکن!!!!

    شما جای اینکه به اصل مطلب بپردازید و منظور نویسنده سایت رو از گذاشتن این پست درک کنید همیشه دنبال حاشیه هستید
    کلا دور از جون بعضیاتون اهل غرغر و مغلطه هستید خوب نیس اینقدر ادم طلبکار باشه
    بردسکن و مردمش برای ما همیشه محترم بودن و هستند
    به فکر این اثر تاریخی باشید،دنبال حاشیه نباشید مثلا تحصیلکرده هستید !!!!!!

  27. عزیز اگه علی آباد مال کاشمر بود پس برای چی هیچ کس ازش خبر نداره
    افتاد داش یانه؟دوباره دیگه چیزی رو به اسم خودت ثبت نکن
    اوکی؟…..
    باتشکر!!!!…

  28. دختر کاشمری لاییییییییییییییییییییک

  29. سلام.من خودم بچه علی آباد کشمرم و کاشمر زندگی میکنم چیه سر برجمون بحثتون میشه.به نظرم بیشتر برجمون به کاشمر میاد تا بردسکن- البته منظوری واسه بردسکن ندارم به خدا. ولی دوست دارم بیشتر با اسم کاشمر شناخته بشه تا بردسکن .البته نسبت به سهمم گفتم.ممنون

  30. باسلام بنده اصالتا کاشمری هستم ولی ازبچگی تهران بزرگ شدم ازهمون بچگی که کاشمر میومدم یادمه حتی خلیل اباد ازبردسکن بهتربود اگه بردسکنیها هم به چیزی رسیدن ازاسم ورسم کاشمربوده خودشونم میدونن هرجای دنیاهم که برن ازشون بپرسن بچه کجایی میگن کاشمر نه بردسکن!!!بردسکن تا چند سال پیش خیلی عقب افتاده بود هنوزم با کاشمر قابل مقایسه نیست درهیچ زمینه ای کاشمر مهد تمدن وفرهنگه بردسکنیهای عزیز ناراحت نشن ولی به بچهاشون جایزه که میخان بدن برای تفریح میارنشون کاشمر!!!بردسکن روجعبه کشمشش هم مینویسه کشمش سبز قلمی محصول کاشمر تو دنیا کشمش کاشمرو میشناسن

  31. سلام بچه ها……….خواهشا از رو تعصب بی خودی حرف نزنین
    من خودم بچه اوندرم از کوهسرخ کاشمر
    دانشجوی هنر اصفهانم و موضوع پایان نامم سرو کشمر (نگفتم کاشمر که جوش الکی نیارین و اینکه کشمر دقیقا محل الانش نیست)
    برا پیان نامم مجبور شدم زیاد برا این مناطق و دورو برش بخونم از اوستا گرفته تا کتاب آرشیت دانا و آتش اهورایی نیشابور و مقاله های اسطوره ای این مناطق
    پس الان میگم که همه ی این مناطق کشمر و روستاهای دورو برش همه یه جورایی زیر نظر زرتشتیای نیشابور بودن که به ربع ریوند معروفند حتی آتشکده ی آذر برزین مهر که تو شاهنامه و تاریخ بیهقی اومده که بر در کشمر بوده هم مال ربغ ریونده و اگه این چیزایی که گفتم رو بخونید متوجه میشین کهاسم ترثیت یا ترشیز قدیم که همون کشمر که میگیم هم منظور بردسکن نیس
    حالا خواهش دارم که هرکسی جواب معقول داره بیاد زیر پست این بنده خدا نظر بده
    با تشکر

  32. سلام دوستان.خدمتتون عارضم اسم بردسکن از زمانی میاد که برده هارو به اونجا تبعید میکردن ودر آن زمان برده اسکان(محل اسکان برده ها)به خاطر شرایط بد محیطی تبعید میکردند .که البته اگر از اهالی صادق منطقه سوال نمایید حتما صحت گفتار بنده رو تایید مینمایید.

  33. باعرض سلام فراوان خدمت کلیه همشهریان عزیزم اعم از کاشمری وبردسکنی بنده چند سالیست مسولیت برج زیبای کشمر رابر عهده دارم. روستای ما با این همه اثار وقدمت وعلل خصوص مردمان بافرهنگ ومهمان نوازش خیلی محروم وناشناس مانده خواهش میکنم از تمامی عزیزان به جای خراب کردن همدیگر بیاییدتلاش کنیم این اثارگرانبها را جهانی کنیم واقعا افتخاریست برای منطقه ما/روستای ما خوشبختانه ما بین کاشمر وبردسکن قرار گرفته و الحمدولله ازحمایت دو شهر برخورداره درپایان از کلیه هموطنانم علل خصوص تک تک همشهریان بافرهنگم دعوت میکنم حتما از روستای ما دیدن کنن من وهمه اهالی مهمان نوازروستا همه وقت در خدمتیم.التماس دعا فتاحی

  34. سلام خدمت مهمانان گرامی که قصد دارن از برج زیبای کشمردیدن کنندبه علت اینکه درب ورودی برج قفل میباشدو خیلی عزیزان بدون بازدیدبرمیگردنددرصورت بسته بودن با این شماره تماس حاصل بفرمایند09381207755فتاحی

  35. سلام دوستان من بچه خوده کشمرم میشه شما بردسکنیه و کاشمریهها دست از سره ما کشمریها بردارید خوبه برج روستای ما بود و گرنه چی داشتید شماها؟ما نه بردسکنی هستیم نه کاشمری مستقل هستیم این شما هستید که خودتون رو به ما چسبوندین.

  36. با سلام در تایید حرف آقای محمد رحمانی ایشون درست میگن ما نه از کاشمریم و نه بردسکن بلکه کاشمر و بردسکن از ما هستن چون اول روستای کشمر عزیز بوده و بعد این دو شهر.پس همه سسسسسسککککوتتتتت… ما فقط کششششششمرییم کشششششمر.شما کاشمریها برید با باغ مزارتان و شما بردسکنی ها با کدو قندتان حال کنننننید.اففففتتتتتاد

  37. برج “کِشمَر”
    این برج به نامهای مختلفی شهرت دارد.
    این برج به آتشکده زرتشت معروف است.
    به یادبود سرو کشمر (سرو زرتشت) معروف است.
    به مقبره کشمر نیز معروف شده‌است. این که مقبره چه شخصیتی است به خوبی مشخص نیست.
    از برج کشمر کتیبه‌ای در دست نیست اما درب ورودی بنا دارای کتیبه‌ای بوده‌است که فعلاً اثری از آن نیست.

    این برج به یاد بود درخت سرو کشمر ساخته شده است.
    به نوشته حسن پیرنیا (ج ۳، ص ۲۱۸۵ـ ۲۱۸۶)، ترشیز در آن دوره از ولایات پارت شمرده می شده و ظاهراً در دوره ساسانیان نیز به سبب وجود آتشگاه کشمر و بویژه سرو کشمر، نزد زردشتیان محترم بوده است.

    بنا بر شاهنامه فردوسی و باور زرتشتیان ، گشتاسب پسر لهراسب با زردشت در ترشیز ملاقات کرد و کیش او را پذیرفت.
    طبق مطالب شاهنامه (ج ۶، ص ۶۸ـ۶۹) زردشت در آبادی کشمر درخت سروی را که از بهشت آورده بود، با دست خود کاشت.
    در پی آن گشتاسب دستور داد تا همه نامداران، پیاده به زیارت سروِ کشمر بروند (فردوسی، ج ۶، ص ۷۰).
    ظاهراً گشتاسب آتشکده‌ای هم نزدیک ترشیز بنا کرده بود؛
    امروزه ویرانه‌های قلعه‌ای به نام «آتشگاه» در حدود دوازده کیلومتری شمال غربی کاشمر کنونی دیده می‌شود (فرهنگ جغرافیائی آبادیها، ج ۴۲، ص ۸۴).
    ابوالحسن علی بن زید بیهقی (ص ۴۸۹)
    سرو تشیز تا زمان متوکل خلیفه عباسی 2405 سال عمر داشت.
    این درخت بسیار زیبا و بزرگ بود و مورد تقدس مردم بود و شهرت آن به متوکل خلیفه عباسی رسید.
    خلیفه دستور به قطع آن داد و پیشنهاد زرتشتیان آن شهر که ۵۰۰۰۰ سکه طلا برای قطع نکردن آن درخت بود.
    مورد قبول واقع نشد و آن را قطع کرده و برای خلیفه به بغداد بردند.
    یک روز قبل از رسیدن درخت به بغداد، متوکل به قتل رسید
    و این مطابق پیش گویی زرتشت بود که گفته بود هر که این درخت را قطع کند، کشته خواهد شد.

    برج “کشمر” در استان خراسان رضوی در شمال شرقی بردسکن در روستای “کشمر” ساخته شده است.

    مطالعات نشان داده که لحظه سال تحویل را در روز اول بهار از روی این برج و در محل یکی از طاقچه‌های آن با استفاده از نور
    خورشید تعیین می‌کرده‌اند.

    این بنا بر فراز بقایا و آوارهای قلعه‌ای کهن به نام کوشک ساخته شده است.
    قدمت این منطقه و قلعه کهن کوشک به دوره کیانیان و اشکانیان می‌رسد.

    بنا فاقد کتیبه است و بیشتر نشان دهنده اسلوب معماری در قرن هفتم هجری است.

    برج از داخل دارای سه طبقه و ارتفاع تیزه اصلی گنبد تا کف 31 متر است
    شکل درونى برج، هشت‌گوش است و دارای 21 متر محیط داخلی است.
    و همچنین بنا دو جداره است که از جدار داخلی طاقی‌هایی به داخل بنا ساخته شده است.
    راهروی پلکانی و مارپیچ بین دو جداره صعود به پوشش اول را مهیا می‌کند.
    نمای خارجی بناء در پائین هشت ضلعی و بالاترین قسمت آن دارای گنبد مخروطی و به صورت دو پوسته است
    که 48 نیم ستون به انضمام تزئینات هندسی از آجر و کاشی فیروز ای زینت بخشی از آن شده است
    و این اثر بیشتر نشان دهنده اسلوب معماری در قرن هفتم است .
    شکل مناره مانند برجی است که منظره خارجی آن از چهل و هشت تَرک آجری تشکیل شده است
    و دوازده قالب آجری مزین به اشکال لوزی دارد.
    در حد فاصل ستون‌های بدنه برج و گنبد آن تزیینات قطارسازی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای تعبیه شده است.
    گنبد آجری آن مخروطی شکل و دو پوشه است. پوشش اول دارای روزنی است که نور را به داخل بنا هدایت می‌کند ، پوشش دوم بسیار بلندتر از پوشش نخستین است. در بالای گوشواره مقرنس کاری زیر گنبد ، شیارهایی باریک و با انتهایی پهن‌تر وجود دارد. این شیارها بیست و چهار عدد می‌باشند. ارتفاع گنبد بنا 18 متر است و شکل داخلی آن ، 8 گوش است .
    محیط داخلی آن 22 متر و محیط خارجی آن 42 متر است .
    زمان ساخت این مناره را در مقایسه با میل رادکان در حدود قرن هفتم هجری قمری می‌دانند.
    سر در برج به شکل ایوان اتاق داری است که در اصل دارای کتیبه‌ای بوده است.
    در سطح فوقانی میان حجره‌های طبقه دوم ، آثار گچبری وجود دارد و اکنون قسمت مختصری از آن باقی مانده است.
    آثار تاریخی هر کدام با خود رازهای را به همراه دارند که برج های تاریخی خراسان از آن جمله اند و دلیل محکمی بر تمدن و پیشرفت علمی دانشمندان ایران زمین در گذشته های دور هستند.

  38. با سلام خدمت پرسنل زحمت کش میراث فرهنگی شهرستان بردسکن بخصوص جناب آقای فتاحی مسولیت برج عضیم کشمر که در حفظ و نگهداری این اثر عظیم وبا قدمت زحمت فراوان مکشند امیدوارم که میراث فرهنگی توجه ویژهای نسبت به این بنا داشته باشند کماکان از زحمات شما متشکرم…….

  39. دوستان دعوا نکنید شما بردسکنی هاو کاشمری های عزیز که این بنای تاریخی رو متعلق به خودتون میدونید میشه بگید که برای حفظش چیکار کردید تا حالا که الان سر اسمش دعواس؟
    اثر ثبت جهانی شده همه باید برای حفظش تلاش کنند.

  40. تشکر فراوان از اقا سعیدعزیز وپدربزرگوارشان بابت کیله زحمات گرانقدرشان.خداوندنگهدارتان باشد

  41. سلام به همه منم بچه ابنو هستم با دوستانم موافقم ولی در کل اگه کسی یه بار بیاد روستای ما دست خالی بر نمیگرده اخه جدای از جذابییت منار،چنارون،دره ارغوان،قلعه کوچ(کلاقوچ)طبق کوه و اژدرمار و…روداریم که باید گفت به شهرستان علی اباد کشمر خوش امدید .

    9

    9

  42. باسلام خدمت همه
    در لغت کشمر از کاشمر میاد نه از دسبرکن
    ای پارسی زبانها

  43. سلام.دوستان بردسکنی و کاشمری و دیگر دوستان.ایا کسی هست که بدونه روی بدنه مناره فیروزاباد چی نوشته شده.متشکر میشم به من کمک کنید.همچنین هرچی تصویر از این دو بنا دارید رو اگر لطف کنید در اختیار بنده بگذارید.متشکرم.برای توضیح عرض کنم تحقیقی روی چند بنا دارم مینویسم ایمیلم رو میذارم. پیشاپیش از شما دوستان متشکرم.منتظر عکسها و مطالب شما هستم.کارگر
    Lotfolah.arian@gmail.com

  44. وقتی این همه پیام های بیخود خوندم، تاسف خوردم!! همه درگیر اینن که بگن این مال ماست، مال اونا نیست.!!
    اما اگه ازشون درباره تاریخ این بناها بپرسی، فقط ۲کلمه بلغور میکنن، اونم از روی ویکی پدیا.!!!
    دوستان، عزیزان، مرزها رو ما انسان ها تعیین کردیم. حالا برج علی اباد از بردسکن باشد یا از کاشمر، دردی را دوا نمیکند.! فقط طبل تو خالیمان را تو خالی تر نشان می دهد😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *