صادرات 1200 تن گیاهان دارویی از کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: سالانه ۱۲۰۰ تن گیاهان دارویی از کاشمر به کشورهای مختلف بسته‌بندی، فراوری و صادرات می‌شود.

محمد شجعی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بخش کشاورزی شهرستان کاشمر ظرفیت‌های بی‌بدیلی در زمینه صادرات دارد، خاطرنشان کرد: کاشمر به عنوان مرکزیت منطقه ترشیز این ظرفیت را دارد که صادرات بسیار خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵۰ هزار تن کشمش در منطقه تولید می‌شود که ۹۰ درصد آن به کشورهای مختلف صادرات می‌شود، افزود: ۵۰ درصد انگور خراسان رضوی در منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: با وجود بزرگترین زنجیره تولید گوشت سفید در شهرستان کاشمر که جزو سه زنجیره برتر کشور محسوب می‌شود، سالانه ۱۵ هزار تن گوشت سفید در این منطقه تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۳۰۰۰ تن از گوشت سفیدی که در منطقه تولید می‌شود، داخل استان و ۲۰۰۰ تن در سایر استان‌ها مصرف می‌شود و ۱۰ هزار تن دیگر هم قابلیت صادرات به سایر کشورها را دارد.

شجعی عنوان کرد: واگذاری کارها به بخش خصوصی، برقراری تعادل قیمت توسط خودشان و در دستور کار قرار دادن صادرات از جمله سیاست‌های جدید بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۷۵۰۰ تن تخم‌ مرغ نیز در شهرستان تولید می‌شود که ۳۰۰۰ تن در منطقه و ۲۰۰۰ تن آن در سایر استان‌ها مصرف و ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن دیگرش نیز قابلیت صادرات مازاد بر تولید دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه با اشاره به فعالیت بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی کشور در این شهرستان گفت: با راه‌اندازی کامل یک پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی کشور، میزان صادرات این محصولات به ۵۰۰۰ تن در سال افزایش خواهد یافت.

شجعی بیان کرد: این پالایشگاه در آینده با حضور ریاست‌جمهور افتتاح خواهد شد. تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان در این کارخانه توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: برای اینکه به بخش کشاورزی منطقه ارزش افزوده دهیم، پیگیر راه‌اندازی پایانه صادراتی خشکبار، پایانه صادراتی پروتئین و پایانه صادراتی گیاهان دارویی نیز هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محصولات بسیاری از جمله تمام اقلام آجیل از جمله کشمش، پسته، بادام، انواع برگ زردآلو و هلو، انجیر و… در منطقه تولید می‌شود، راه‌اندازی نمایندگی گمرک در این شهرستان بسیار ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *