در کاشمر مرده‌ها هم دچار اختلاف طبقاتی شده‌اند!

قبر کاشمر
چند وقتی است از گوشه و کنار شهر کاشمر علاوه بر خبر افزایش هزینه‌های مرگ و میر، خبر از افزایش هزینه سرسام آور قبرها در امامزاده سیدحمزه(ع)به گوش می‌رسد؛ این گرانی به حدی است که خرید یک متر قبر از یک متر خانه در بهترین و بالاترین منطقه شهر گران‌تر شده است!
اوایل سال گذشته ریاست وقت اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر از ممنوعیت دفن اموات در امامزاده سیدحمزه خبرداد اما مدتی قبل بود که قبرهای جدیدی ساخته شد که با این تعداد شاهد افزایش بیش از دو برابری قیمت‌ها هم هستیم، قبرهایی که در گذشته یک میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر بالغ بر دو میلیون و 500 هزار تومان ارزش دارد!

هرچند بنا به گفته رئیس شورای شهرستان، احداث قبر در بهشت بقیع 30 تا 40 هزار تومان هزینه دارد اما در امامزاده سیدحمزه و آرامگاه مدرس شاهد فروش قبرهای میلیونی هستیم.

متأسفانه امروزه شاهدیم درجه‌ بندی‌ قبرها بر اساس دار و نداری آدم‌ها تغییر می‌کند و اینجا هم اسکناس‌ها و تراول‌های رنگی حرف اول را می‌زند البته اگر نوعی دیگر هم به قضیه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در این شهر به برکت وعده شورائیان برای ساماندهی 300 تا 500 قبر تا مهرماه سال گذشته در بهشت بقیع قرار شد در امامزاده سیدحمزه(ع) و سیدمحمد و آرامگاه شهید مدرس دفن اموات صورت نگیرد اما چون این وعده عملی نشد، خانواده اموات هر قیمتی را که مسوولان این مکان‌ها پیشنهاد دهند مجبور به خریداری‌اند و در این شرایط نباید از گران شدن یک شبه قبرها تعجب کرد.

براساس اطلاعات به دست آمده، هم‌اکنون در نقاط معروف و مرغوب هر امامزاده و حتی داخل و خارج صحن، قبرها قیمت‌های متفاوتی دارند به طوری‌که در داخل صحن امامزاده سیدحمزه، قبرها به مبلغ 10 میلیون تومان، خارج صحن دو میلیون و 500 هزار تومان همچنین در آرامگاه شهید مدرس این مبلغ یک میلیون تومان است البته در امامزاده سیدمرتضی به دلیل اجرای طرح جامع فعلاً دفنی صورت نمی‌گیرد که امیدواریم بعد از اجرای طرح، نرخ فروش قبر سر به فلک نکشد هرچند بنا به آمارهای به دست آمده، ماهیانه تنها 6 تا 7 نفر از متوفیان در این مکان دفن می شوند و برخی نیز به روستاهای زادگاه‌شان انتقال داده و دفن می‌شوند.

این روزها به خاطر گرانی قبر در سیدحمزه، آرامگاه مدرس و . . . قبرستان‌های روستا رونق بیشتری گرفته است و بار سنگین خرید قبر را از روی دوش بازماندگان متوفی برمی‌دارد.

به نظر می‎رسد اگر مسوولان شهرستان نظارت بیشتری بر عملکرد ادارات می‌داشتند، کمتر شاهد این‌گونه اتفاقات می‌بودیم، چون باید پذیرفت در شرایط فعلی اقتصادی که مردم با آن روبرویند نرخ تهیه قبر در شهرستان زیاد است و می‌طلبد از یک‌سو مسوولان راه‌حلی برای آن اتخاذ کنند و از سوی دیگر شورائیان پیگیر ساماندهی بهشت بقیع باشند تا مردم به گونه‌ای احساس نکنند که حتی مرگ هم فاصله طبقاتی اقشار جامعه را به رخ‌شان می‌کشد و بالاشهر و پایین‌شهر دارد.

**مدیر اوقاف و امور خیریه کاشمر:

افراد هر چقدر هم برای دفن امواتشان در امامزادگان هزینه کنند، ارزش دارد

اما در همین خصوص مدیر اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر گفت: «با علاقه‌ای که مردم به اهل بیت(ع) دارند و جایگاه رفیعی که امامزادگان سیدحمزه و سیدمرتضی دارد، افراد هر چقدر هم که برای دفن اموات خود در این مکان هزینه کنند، باز هم ارزش دارد.»

حجت‌الاسلام تدینی با اعلام اینکه «عشق به اهل بیت(ع) است که مردم می‌خواهند در این مکان‌ها دفن شوند در غیر این صورت، نیازی به این مبالغ نداریم»، افزود: « پس از اینکه دفن اموات در امامزاده سیدحمزه ممنوع شد مردم اعتراض بسیاری داشته و استشهادات چندین هزار نفری تهیه کردند به همین جهت با توجه به پیش خرید کردن تعداد 700 تا 800 قبر، مجبور شدیم اقدام به احداث قبر جدید برای کسانی‌که درخواست داشتند بکنیم وگرنه در اصل ما مخالف هرگونه دفن در این امامزاده هستیم.»

وی با بیان اینکه «معتقدیم هیچ‌گاه نباید منافع امامزاده در احداث قبرهای جدید دیده شود»، اظهار داشت: «منافع امامزاده در انجام یکسری کارهای عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و . . . است وگرنه مشکلات مکانی با این عظمت، با فروش چند قبر حل نمی‌شود.»

وی با اشاره به اینکه «با گران کردن قبرها در اصل قصد داریم مردم را به سمت بهشت بقیع سوق دهیم»، افزود: « ما به قبرهای جدید به عنوان یک درآمد نگاه نمی‌کنیم اما چون از سویی بدهکار بودیم و از سویی یکسری افراد واقعاً علاقمند هستند در این مکان دفن شوند، 1000 قبر جدید احداث شد.»

وی افزود: «در واقع سیدحمزه با مبالغ جدید، برای کسانی است که پول دارند.»

به گزارش ایسنا،براساس آمارهای به دست آمده هزینه حمل، قرآن‌خوان، تدفین و سایر خدمات حواشی آن چیزی حدود 3 میلیون تومان می‌شود که چند قلم آن به شرح زیر است:

– هزینه آمبولانس اگر میت در داخل شهر جابجا شود، 8000 تومان و اگر بخواهد به بیرون از شهر برود، 12 هزار تومان و به ازای هر کیلومتر 200 تومان به مبلغ اضافه می‌شود که باید به شهرداری پرداخت گردد.

– هزینه کفن و دفن از 5000 تا 10 هزار تومان

– هزینه نماز میت 3000 تا 8000 تومان

– هزینه قرآن‌خوان از یکم تا هفتم اگر فقط در شب قرآن بخواند 120 هزار تومان و اگر به طور شبانه‌روزی به قرائت قرآن بپردازد، روزی 25 هزار تومان؛ هزینه مداح 15 تا 20 هزار تومان و . . . که البته هزینه‌های پذیرایی و کرایه سالن و . . . بر این‌ها اضافه می‌شود.

– در خصوص جای قبر هم باید گفت که اگر میت در داخل صحن امامزاده سیدحمزه دفن شود، 10 میلیون تومان و اگر در خارج صحن باشد، دو میلیون و 500 هزار تومان هم‌چنین در آرامگاه شهید مدرس یک میلیون تومان باید پرداخت کند.

2 پاسخ

  1. بنابراین نتیجه میگیریم هنوز که نمردیم یه حساب پس انداز برای کفن و دفنمون باز کنیم تا وقتی مردیم جنازمون روی زمین نمونه

  2. متاسفم که مرده ها هم غنی وفقیر دارند هنوز درعصرحاضردرجهل بسر میبریم!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *