آسیب شناسی عزاداری های حسینی در کاشمر


محرم و صفر عشق به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین غوغایی وصف‌ناشدنی به تکایا و حسینیه‌های کاشمر می بخشد.
در این ایام گوشه گوشه شهر کاشمر و روستاهای آن پر می شود از محافل عزاداری اباعبدالله و یاران باوفایش و همگان با عشق و شور حسینی(ع) راهی این مجالس می شوند و بر خلاف عقیده بعضی افراد، این محافل و مجالس در سنوات اخیر پرشورتر برگزار می شود و حضور جوانان بیشتر به چشم می آید.
با سپری کردن اربعین حسینی و آغاز برگزاری مراسم عزاداری ویژه دهه دوم صفر در این شهر به آسیب شناسی عزاداری های این ایام در شهرستان و تفاوت این مراسم با گذشته پرداختیم و با چند تن از بزرگان حسینیه های کاشمر به گفتگو نشستیم.

مسول حسینیه حضرت علی اکبری:
عشق به امام حسین(ع) موجب باشکوه تر شدن مراسم عزاداری می شود
فاطمی مسول حسینیه حضرت علی اکبری شهرستان کاشمر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسنا_منطقه خراسان، اظهارداشت: در قدیم مجالس عزاداری به دلیل کمی جمعیت این گونه پرشور نبود اما عشق به امام حسین(ع) موجب شده هر سال این مراسم باشکوه تر از سال قبل برگزار شود.
وی افزود: در گذشته عزاداری ها در منازل برگزار می شد تا اینکه شخصی به نام حاج آقای داورزنی که شاعر هم بود با مسوولان سایر تکایا نشستند و با برنامه ریزی که داشتند مقرر گردید از روز پنجم محرم هیات ها حرکت کنند و به سایر تکایا بروند.
فاطمی با اشاره به اینکه تأسیس هیات علی اکبری مربوط به سال 1300 شمسی می‌باشد، حضور جوانان در هیأت‌های مذهبی را چشم گیر دانست و گفت: 90 درصد سینه زنان را جوانان تشکیل می دهند به طوری که این جوانان موجب شور و نشاط هیأت های مذهبی می شوند .
وی با اشاره به حضور پرشور جوانان در پای منابر و مجالس سینه زنی افزود: ما نمی توانیم ادعا داشته باشیم که عامل جذب جوانان بوده‌ایم بلکه این اعتقاد و علاقه قلبی خودشان به امام حسین(ع) است که شاهد حضورشان از روز اول تا شب پایانی در هیات ها هستیم.
وی با بیان اینکه عزاداری برای سرور و سالار شهیدان مختص همین ایام نیست بلکه مربوط به تمام عمر ماست، گفت: جوانان اگر واقعأ می خواهند از زندگی و عمر خود لذت ببرند راه و روش و مرام حضرت علی(ع) را دنبال کنند.

سرکشیکی از بزرگان حسینیه حیدری :
نباید گذاشت چشم و هم چشمی ها ما را از اصل پیام عاشورا دور کند
سرکشیکی که یکی دیگر از بزرگان هیأت های مذهبی کاشمر است و 55 سال از عمر خود را در مجالس اباعبدالله صرف کرده است،‌در گفت‌گو با خبرنگارایسنا_منطقه خراسان،‌ اظهارداشت: عزاداری‌های الان با گذشته قابل قیاس نیست چون هم جمعیت عزاداران زیاد شده و هم تعداد هیات‌های مذهبی.
وی با بیان اینکه در قدیم به گونه‌ای نبود که هیات‌ها میزبان داشته باشند و یا در آنها عزاداری انجام شود، افزود: در گذشته اجازه عزاداری نمی دادند به همین جهت در منازل یا زیرزمین‌ها مجالس عزاداری ماه محرم برگزار می‌شد.
سرکشیکی با اشاره به اینکه بعدها هیات‌ها در محلی که به آن قبر آقای شهید می گفتند می رفته و به عزاداری می پرداختند، گفت: باغ‌مزار یکی دیگر از مکان‌هایی بود که هیات‌ها برای عزاداری به آنجا می رفتند که در قدیم به این جهت که هیات حیدری به نام مولا علی بن ابیطالب است هیأت‌های دیگر احترام داری می کردند و بعداز هیات حیدری وارد باغ‌مزار می شدند که البته اکنون نیز همین گونه است.
وی با بیان اینکه تا حوالی سال 52 تا 54 جمعیت هیات‌ها خیلی کم بود، اظهارداشت: در قدیم برای نهار هیات چندین نفر کمک می کردند ولی در حال حاضر به لطف خدا بعضاً شاهدیم در بیشتر روزها یک نفر، هزینه نهار یک روز را متقبل می شود.
وی با بیان اینکه بعضاً یکسری چشم و هم چشمی هایی که در هیات های مذهبی وجود دارد ما را از اصل پیام عاشورا دور می کند، گفت: در قدیم فقط هیات حضرت علی اکبر(ع)، جن و یا هیات حیدری فقط یک پرچم که به عنوان آرم هیات بود داشتند ولی الان شاهدیم که اکثر این هیات‌ها شیر، جن، طفلان مسلم و… راه می اندازند در صورتی که اینگونه مسائل و چشم و هم چشمی ها هر چقدر هم بخواهد سنتی را اجرا برگزار کند زیبنده هیات های مذهبی نیست.
سرکشیکی اصل قیام عاشورا و هدف امام حسین(ع) از رفتن به کربلا را امر به معروف و نهی از منکر و برپاداشتن نماز دانست و گفت: نباید گذاشت این موارد در زندگی ما فراموش شود.
وی افزود : همان گونه که راه امام حسین(ع) همیشه ادامه خواهد داشت برجمعیت و تعداد هیات های مذهبی هم سال به سال اضافه می‌شود.

مسوول حسینیه فاطمیه کاشمر:
امروز شور و شعور مردم بالا رفته است
یکی دیگر از بزرگان هیأت های مذهبی که از چاوشی خوانان امروز است و افتخارش گذراندن 50 سال از عمرش در دستگاه اهل بیت می باشد علی عاملی مسوول فاطمیه کاشمر است که در گفتگو با خبرنگار ایسنا_منطقه خراسان اظهارداشت: امروز شور و شعور مردم نسبت به گذشته خیلی بالاتر رفته به طوری که امروز اگر در مداحی ها حتی یک کلمه جابجا شود یا به اشتباه مطلبی را بگویی همه ایراد می گیرند و گله مند می شوند.
وی افزود: در گذشته نوحه خوانها چند نفر بیشتر نبودند اغلب کسانی هم که به پای منبر مداحان می رفتند به صدای مداح توجه داشتند در صورتی که الان مستمعین به مضامین نوحه‌ها توجه می کنند تا صدای زیبا.
عاملی با بیان اینکه امروز مردم مطالب غنی‌تر می خواهند، اظهارداشت: در حال حاضر به دلیل اینکه مناسبت‌های مختلف و تعداد هیات‌ها زیاد شده خیلی‌ها فکر می کنند جمعیت کمتر شده در صورتیکه جمعیت به خصوص حضور جوانان قابل مقایسه با گذشته نیست.
وی با تأکید بر اینکه عشق امام حسین(ع) نه تنها نمی گذارد از جمعیت هیأت ها کم شود بلکه سال به سال افزوده می شود، گفت: اگرچه بعضی هیات ها جن، شیر، شمر و … که در قدیم تنها مختص یک تا دو هیات بیشتر نبود، بیرون می آورند، اما در واقع این مسائل در حاشیه است و عزادار واقعی به خاطر عشق و علاقه اش به امام حسین(ع) می آید نه به خاطر این مسائل.
این مداح اهل بیت اظهارداشت: خوب بود به جای احداث چند تکیه در هر خیابان همه در یک هیأت جمع می شدند تا عزاداری‌ها باشکوه تر برگزار شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه این اتفاق که در هر خیابان چند هیات باشد افتاده و برگشت ندارد بعضأ چشم و هم چشمی ها بایستی کمتر شود هر چند بسیاری از این افراد هم به خاطر علاقه‌ای که به امام حسین(ع) دارند در این زمینه ها هزینه هایی را متقبل می شوند.
عاملی با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم شاهد حضور پرشور و پررنگ تر جوانان در مراسمات عزاداری در تکایا باشیم بایستی از بعضی تعصبات دست برداشت و با خشرویی با آنها صحبت کرد، اظهارداشت: همه ما موظفیم زمینه‌ها و بسترهای لازم را برای حضور جوانان فراهم کنیم.
وی ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی این مناسبت‌ها را عامل بالا بردن معنویت در درون مردم دانست و افزود: اگر می بینیم در این ایام تخلفات کمتر می شود به خاطر عشق و علاقه و احترامی است که برای این امام عزیز قائلند.

2 پاسخ

  1. بسم رب الحسین…
    ابتدا ازشما همشهری عزیز تشکر میکنم که چنین مطالبی را درمورد جلسات وتکایای کاشمر نوشته اید.
    واقعاَ احسنت دارد که چنین تاریخچه دقیقی نوشته شده است،لکن باید از گذشته درس گرفت وآینده را ساخت…
    امروزه در شهرمان تااسم از آسیب شناسی برده میشود بعضی از آقایان مذهبی نما بلافاصله واکنش های شدیدی از خود نشان میدهند.البته واکنش منفی…!!
    همانند اینکه:هرکس با آل علی دراُفتاد…!
    (که ابدا ربطی به مسأله آسیب شناسی ندارد!!)
    ومتأسفانه این تعصب گرایی موجب میشود کورکورانه عمل کنندو به این نیندیشند که عواقب جلساتِ به اصطلاح پرشورشان چیست وچه تأثیری بر جوانان میگذارد.شوری خوب است که شعوری درپی داشته باشد.
    این خوب است که نقاظ قوت گفته شود،اما نباید از ضعف هایی که همانند “تومور” روز به روز بزرگتر میشوند چشم پوشی کرد بلکه باید به مرور درمان شوند…
    نظر این بنده حقیر این است و به شما پیشنهاد میکنم اگر میخواهید تاچندوقت دیگر بجای شنیدن اسم مقدسی که”حسین” است،الفاظ مهملی مانند “دیسی،سین،دوسین و…” نشنوید، در زمینهء آسیب شناسی مجالس حرکتی کنید تا لاأقل به جلسات نوظهور کاشمر تلنگری وارد شود.
    باتشکر ازشما سید عزیز.
    (فریدالدین)

  2. در کاشمر قدیم سنه 1300شخصی بنام کربلایی غلامحسین حقیر داماد بی بی شاطر اهل مشهد بوده و تکیه جنی ها همان هیبت علی اکبر امروز را بر اه می اندازد و بعد فوتش آن آیین دیگر اجرا نمی شود طوری بوده وقتی شبیه خوانی امام حسین به نیزه تکیه می داد و هل من خاص روی می گفت از گوشه و کنار تکیه دعا پسر بچه با لباس سبز کامل بطرف می آمدند و لبیک می گفتند و مزعفر جنی در قبای پیرمردی می آمد و امام آنها را رد می کرد لذا آن تکیه به تکیه جنی ها معروف شد آقای امیری داماد گنجعلی شاه از کسانی است که خبر دارد و آقای مهدی کاردان و پرویزی و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *