رییس اداره منابع طبیعی کاشمر: خشکسالی مدیریت نشود، به سیل تبدیل می‌شود

رییس اداره منابع طبیعی کاشمر اظهار داشت: بالغ بر 12 هزار هکتار از اراضی کانون فرسایش بادی از نوع درجه دو در این شهرستان وجود دارد که این کانون ها حدود 14 هزار هکتار از اراضی زراعی و قابل کشت را تحت تاثیر قرار می دهد.

مظفر جلالی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، با بیان این که این روزها شاهد گردو خاک و توفان از منطقه شرق و جنوب شرق کاشمر هستیم، یادآور شد : در چند سال اخیر عملیات بیولوژیک موفقی انجام شده و لازمه تکمیل شدن آن تخصیص اعتبار مورد نیاز است تا تاسیسات زیربنایی که در آن قرار دارد، آسیب نبیند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه 15 کانون فرسایش بادی در سطح استان قرار دارد وهمه ساله خسارتی از این ناحیه وارد می شود، باید در سال جاری با پوشش جنگلی کانون های بحران فرسایش بادی مهار گردد.

وی بحث فرسایش آبی و فرسایش بادی را دو چالش عمده فراروی بخش کشاورزی عنوان نمود و گفت : متاسفانه نبود مدیریت صحیح بر عرصه ها منجر به بروز مشکلات و چالش های این حوزه شده است.

وی خشکسالی و سیل را دو روی سکه دانست و تصریح کرد : اگر خشکسالی مدیریت نشود به سیل تبدیل می شود و اگر سیل مدیریت نشود به بیابان تبدیل می شود.

وی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح های آبخیزداری و بیابان زدایی در حوزه کاشمر یادآور شد : بیابان زدایی، فقرزدایی است اگر چه گازرسانی، آبرسانی و برق رسانی به روستاها در جهت جلوگیری از مهاجرت است اما در برخی از مواقع با وجود همه این امکانات، مهاجرت زیاد است و باید با تثبیت
شغل و تقویت بخش کشاورزی مانع از مهاجرت شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *