ترافیک، مشکل حل نشدنی شهرستان کاشمر

با رشد روز افزون خودروها و نبود برنامه‌ریزی دقیق برای ترافیک شهر، شاهد تشدید گره‌های ترافیکی به خصوص در معابر و خیابان‌های اصلی بسیاری از شهرها هستیم؛ موضوعی که اکنون به یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان تبدیل شده است.

اگر صبح‌ها و یا غروب سری به کوچه‌های اطراف بافت مرکزی شهر کاشمر بزنیم، جایی نیست که خودرویی پارک نشده باشد، در چند سال اخیر دلایل مختلفی از جمله استفاده زیاد از خودروهای شخصی و نبودِ پارکینگ موردنیاز سبب تشدید معضل ترافیک در این شهر شده و راهکارهای خلق‌الساعه نیز آن را درمان نکرده است.

ترافیک کاشمر همواره جلوتر از راه‌حل‌ها حرکت می‌کند و شاید دلیل این باشد که مدیران شهری در تکاپوی حل مسئله، تدابیر و سیاست‌های گوناگونی اتخاذ می‌کنند که به‌صورت مُسکن‌های مقطعی، مدت‌زمانی بیماری را التیام می‌بخشد.

وضعیت این روزهای شهر به‌گونه‌ای است که با وجود رشد سریع حجم ترافیک، اما چنین می‌نماید که اقدامات دستگاه‌های متولی برای کاهش بار ترافیک از شتاب کافی برخوردار نیست.

جواد نجفی یکی از شهروندان علت اصلی ترافیک در خیابان‌های شهر را فرهنگ نادرست در کنترل ترافیک دانست و گفت: متأسفانه طی تمامی این سال‌ها مسئولان نتوانسته‌اند طرحی برای رفع معضل ترافیک به‌خصوص در بافت مرکزی بیندیشند، اگر هم کاری شده به دلیل نبودِ پشتوانه کارشناسی و علمی با شکست مواجه شده است.

وی با بیان این‏که کم‌عرض بودن هسته مرکزی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی شهروندان، ترافیک کاشمر را تشدید می‌کند؛ اظهار کرد: در پی کم‌توجهی متولیان امر به اجرای قوانین ترافیکی و همچنین نبودِ فرهنگ مناسب رانندگی، شهروندان هر روز، ساعت‌ها ترافیک را تجربه می‌کنند.

نجفی ضمن تقدیر از تلاش‌های نیروهای راهنمایی و رانندگی گفت: در برخی روزها حضور نیروهای راهنمایی و رانندگی برای روان‌سازی ترافیک حتی در میدان مرکزی کمرنگ است.

شاید بتوان تمایل بالای افراد در استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین، نبودِ فرهنگ استفاده از وسایط حمل‌ونقل عمومی، محدودیت وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر، تجمع کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان، داروخانه‌ها و سایر خدمات درمانی در خیابان اصلی را از دلایل عمده حجم بالای ترافیک در سطح شهر کاشمر دانست.

پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم این روند به خصوص برای روزهای پایانی سال، معضل ترافیک در این شهر به مرحله لاینحلی برسد که دیگر چاره‌اندیشی برای آن چندان کارساز نباشد.

فقدان وجود تناسب بین معابر و خیابان‌ها با شمار خودروها، بافت فرسوده، ورود شمار بالای خودرو به بافت مرکزی، افزایش مهاجرت از روستاها، نبود پارکینگ مورد نیاز، پارک خودروها در جلوی فروشگاه‌ها و گذاشتن مانع در جلوی مغازه‌ها توسط صاحبان آنها، تمرکز مراکز درمانی و تجاری، تجمع پزشکان متخصص در خیابان اصلی و… فهرستی از دیگر عوامل بروز مشکلات ترافیکی در کاشمر است.

معاونت عمرانی شهرداری کاشمر در همین خصوص در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به این‏که در بافت مرکزی شهر مسیرهای عقب‌نشینی اجرا نشده و از سویی وسایل نقلیه افزایش‌یافته، شاهد ترافیک سنگینی در مرکز شهر کاشمر هستیم.

حسین صبوری عنوان کرد: هرچند تاکنون تمهیداتی برای وضعیت ترافیکی کاشمر اندیشیده شده اما اجرایی شدن آن زمان‌بر است، اکنون خیابان‌های مدرس، قائم و ۱۷ شهریور و ابتدای خیابان امام (ره) در مسیر عقب‌نشینی هستند و باید اجرا شود.

وی با بیان این‏که افزایش ارزش‌افزوده ملک‌ها موجب شده نتوانیم به‌موقع با مالکین برای عقب‌نشینی توافق داشته باشیم، تصریح کرد: در وضعیت فعلی شهرداری کارهای مسکن ‏واری انجام می‌دهد.

این کارشناس حوزه مدیریت شهری تصریح کرد: هنوز طرح جامع ترافیکی مربوط به ‌تمامی سطح شهر تهیه نشده و موردی مسائلی پیگیری می‌شود، البته در طرح تفصیلی تمامی موارد از جمله ترافیک دیده شده است.

وی در ادامه به مزایای پارکبان‌ها در کاهش ترافیک شهری اشاره کرد و گفت: در یک بازه زمانی ۶ ساله شهرداری در برخی خیابان‌های اصلی طرح پارکبان را که بسیار هم خوب بود، اجرا نمود.

معاونت عمرانی شهرداری کاشمر عنوان کرد: با توقف طرح پارکبان هر شخصی بدون این‏که هزینه‌ای پرداخت کند هرجایی که بخواهد خودرویش را پارک می‌کند که این امر موجب بروز ترافیک‌های شدیدی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش ترافیک در مرکز شهر تاکنون چندین مرتبه طرح‌هایی اجرا و نظارت متنوعی از جمله یک‌طرفه شدن خیابان امام یا ۱۵ خرداد ارائه‌شده است، اما تاکنون دو مرحله طرح یک‌طرفه شدن اجرا و به نتیجه‌ای نرسیده است.

این کارشناس حوزه مدیریت شهری گفت: هرچند مقرر شده مجدد برای هسته مرکزی شهر مشاور ترافیکی بگیریم و طرح‌ها مورد بررسی قرار گیرند، اما یک‌طرفه شدن برخی خیابان‌ها با توجه به تجربیات قبلی و اعتراضات مردمی طرح شکست‌خورده‌ای است.

وی در ادامه منظم‌تر شدن سیستم حمل‌ونقل عمومی در خدمات‌دهی و پوشش تمامی نقاط کور را در استفاده کمتر از خودروهای شخصی بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: تاکسی‌ها در وضعیت فعلی فقط در ابتدای خیابان‌های اصلی برای مسافر توقف دارند و فقط مسیرهای خاصی را می‌روند که این بی‌نظمی عامل استفاده بیشتر از خودروهای شخصی و ایجاد ترافیک شده است.

وی همچنین اذعان کرد: در ایجاد پارکینگ به‌خصوص هسته مرکزی سطح شهر خیلی ضعیف عمل شده به‌ طوری‌که طی ۱۰ سال گذشته پارکینگی ایجاد نشده و از سویی به‌تناسب، تعداد خودروها بسیار بیشتر شده است. همچنین عقب‌نشینی طی چند سال در بافت‌های قدیمی که نقش مهمی در امور ترافیک دارند، اجرا نشده است.

وی گفت: اگرچه استفاده از دوچرخه در کاهش ترافیک شهری نقش مهمی دارد ولی متأسفانه در سطح شهر مسیرهای مناسبی برای دوچرخه‌سواری نداریم.

صبوری خاطرنشان کرد: متأسفانه در فرهنگ‌سازی ترافیکی ضعیف عمل شده که می‌طلبد در کنار اجرای پروژه‌های ترافیکی به فرهنگ‌سازی که مغفول مانده بیشتر توجه شود.

هرچند در این گزارش تلاش بسیاری شد تا نظر فرمانده راهنمایی و رانندگی این شهر را هم داشته باشیم اما موفق نشدیم، با این وجود معلوم نیست با وضعیت فعلی آیا می‌توان به راهکاری علمی برای حل معضل ترافیک دست یافت یا خیر؟ آنچه که تاکنون برای مدیریت ترافیک انجام شده، گرچه در پاره‌ای از موارد مؤثر و کارساز بوده است، اما حالا لازم است که روش‌های علمی به‌روز با همراهی تمام دستگاه‌ها پیاده شود تا بتوان به سمت حل معضل ترافیک در شهری مانند کاشمر گام برداشت. نتیجه پشت گوش انداختن این موضوعات از سوی برخی دستگاه‌های مسئول احتمالاً کاشمر را در آینده‌ای نه‌ چندان دور به پارکینگی بزرگ در ساعات پیک ترافیک بدل خواهد کرد.

حقیقت این است که تمام طرح‌ها و روش‌های موفقیت‌آمیز کاهش ترافیک در دنیا بدون همراهی و پذیرش مؤثر شهروندان محکوم ‌به شکست بوده‌اند و هرچند ضعف‌های مهندسی، عطش ساخت‌وساز و بی‌توجهی به برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک شهری در تشدید ترافیک بی‌تأثیر نبوده‌اند اما هر شهروند باید نسبت به اطراف خود احساس مسوولیت داشته و گاهی نیز لازم است مدیران شهری برای اجرای عملیات‌های عمرانی پیامدهای بعد از آن را بررسی کنند که سهم شهروندان از آن گذراندن زمان در صف‌های طولانی ترافیک نباشد.

همچنین می‌طلبد مدیریت شهری بدون توجه به درآمدهایی که شاید برایشان داشته باشند از صدور مجوزهایی در بافت مرکزی شهر برای مطب پزشکان و ساخت‌وساز اماکن تجاری چندین طبقه آن‌هم در کوچه‌هایی با عرض بسیار کم که تأثیر بسیاری در ایجاد ترافیک دارند پرهیز نموده و به‌نوعی اقدام به تمرکززدایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *