طوفان و تگرگ کشاورزی کاشمر و خلیل آباد را به باد داد

مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد مجموع خسارت‌های ناشی از طوفان و تگرگ روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت‌ماه را قریب به ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال، اعلام کردند.

همه ساله به دلیل عوامل متعددی از جمله خشکسالی، نوسانات دمایی در زمستان و اوایل بهار، طغیان آفات ناشی از خشکسالی و ضعف باغات، وزش بادهای گرم، تگرگ، طوفان و… خسارت‌های بسیاری بر کشاورزی منطقه ترشیز از جمله شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد وارد می‌شود.

متأسفانه طوفان و سپس بارش تگرگ موجب شد خسارت زیادی به محصولات کشاورزی مردم این دو شهرستان وارد شود و بخش قابل توجهی زحمات یک‌ساله کشاورزان از بین رفت.

خسارت دو هزار و ۱۶۰ میلیارد ریالی طوفان و تگرگ

در همین خصوص مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا از خسارت دو هزار و ۱۶۰ میلیارد ریالی طوفان و تگرگ به بخش کشاورزی این شهرستان بر اثر طوفان و تگرگ دهم و یازدهم اردیبهشت‌ماه خبر داد.

محمود شبان افزود: از این میزان خسارت مبلغ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال مربوط به خسارت طوفان در سطح ۳۶۶۵ هکتار از باغات پسته، انگور و گوجه‌سبز بوده که بین ۱۵ تا ۴۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه عمده خسارت‌های طوفان مربوط به روستاهای سعدالدین، جعفرآباد، مهدی‌آباد، تکمار، کاهه، شوراب و علی‌آباد برکال است، از خسارت ۴۰ میلیارد تومانی تگرگ در یازدهم اردیبهشت‌ماه خبر داد و اظهار کرد: براثر بارش تگرگ در یازدهم اردیبهشت‌ماه ماه به ۷۱۰ هکتار از باغات انگور روستاهای کلاته شادی، هفت خانه، حسین‌آباد و ابراهیم‌آباد خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خسارت وارد شده ناشی از بارش تگرگ را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد اعلام نمود و گفت: با توجه به هماهنگی انجام شده کشاورزانی که دچار خسارت شده‌اند و باغات آنان تحت پوشش بیمه بودند برای درخواست خسارت به صندوق بیمه مراجعه نمایند.

وی اعلام نمود: با توجه به اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی هنوز در حال بررسی باغات هستند امکان افزایش میزان خسارت‌های ناشی از طوفان و تگرگ وجود دارد.

شبان در ادامه با بیان اینک پایین بودن تعهد بیمه موجب شده کشاورزان زیاد رغبت به بیمه باغات خود نداشته باشند، گفت: کل سطح باغات پسته شهرستان ۴۲۵۰ هکتارست که بیشترین خسارت نیز به این محصول وارد شده است.

وی به نقش تغییر اقلیم در بروز تگرگ، طوفان و بعضاً سیلاب در فروردین و اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و افزود: همه ساله به بخش کشاورزی شهرستان بر اثر گرمای بیش از حد هوا یا سرمازدگی، طوفان و تگرگ خسارت‌های بسیاری وارد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد مطرح کرد: بیشترین خسارت‌هایی که همه ساله به بخش کشاورزی شهرستان وارد می‌شود ناشی از بارش تگرگ و همچنین طوفان و خشک‌سالی است.

وی یادآور شد: به طور میانگین سالیانه ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی حوادث غیرمترقبه به بخش کشاورزی خلیل‌آباد وارد می‌شود.

شبان همچنین عنوان کرد: اعتباراتی که به شهرستان برای جبران خسارت‌های غیرمترقبه تخصیص پیدا می‌کند اصلاً جوابگو نیست، طبق قانون تنها راه جبران خسارت‌ها فقط از طریق صندوق بیمه کشاورزی است

وی بیان کرد: هر چند ۲۳۰۰ هکتار از باغات انگور بیمه هستند ولی در سایر محصولات چون تعهد صندوق بیمه پایین است کشاورزان تمایلی به بیمه کردن محصولاتشان ندارند، تنها راه ایجاد رغبت در کشاورزان برای افزایش سطح باغات این است که سطح تعهدات بیمه افزایش یابد تا برای کشاورز جذابیت ایجاد شود.

۲۷۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال خسارت در کاشمر

همچنین مدیر جهاد کشاورزی کاشمر به ایسنا گفت: حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان و غیره از جمله مشکلاتی هستند که همواره هزینه‌های جانی و مالی فراوانی را به همراه داشته و دستگاه‌های مربوطه خود را مکلف به جبران خسارات و آسیب‌های وارده به مردم می‌دانند.

محمد شجعی افزود: متأسفانه در طوفان و سیل اخیر به ۵۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی شهرستان حدود ۲۷۰ میلیارد ریال و همچنین ۹۰۰ میلیون ریال به دام‌های منطقه که در سیل گرفتار شده بودند آسیب و خسارت وارد شده است.

وی بیان کرد: برآورد خسارت توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، دامپزشکی و نمایندگان بیمه و همچنین با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی صورت گرفته و به منظور اقدام در زمینه جبران خسارات برای مسئولین ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با تأکید بر بیمه محصولات کشاورزی توسط بهره‌برداران گفت: به تمامی مردم و بهره‌برداران بخش کشاورزی منطقه توصیه می‌شود از ساخت و سازهای غیرمجاز و همچنین ایجاد اراضی و باغات کشاورزی در مسیر رودخانه‌های فصلی برای جلوگیری از خسارت‌ها به طور جدی خودداری کنند.

طبق قانون برنامه باید صندوق بیمه کشاورزی حداقل نیمی از محصولات کشاورزی کشور را زیر پوشش قرار دهد اما متأسفانه باید گفت که اطمینان به صندوق بیمه کشاورزی کاهش یافته و این خاص شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد نیست، واقعیت این است که اگر موضوع بیمه حل نشود باید انتظار عواقب جبران‌ناپذیر آن هم باشیم.

با توجه به خسارت‌های غیرمترقبه‌ای که همه ساله شاهد آن هستیم صندوق بیمه کشاورزی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند کشاورزان را به کار و تولید دلگرم و امنیت روانی ایجاد کند، در واقع کشاورز یا باغدار باید خیالش از تولیدی که می‌کند و تأمین معیشت زندگیش راحت باشد. حفظ امنیت شغلی کشاورزان بسیار اهمیت دارد زیرا ریسک تولید در کشاورزی سنتی بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *