اقامت بیش از 50 هزار مسافر طی ایام نوروز در کاشمر و کوهسرخ

ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر و کوهسرخ گفت:۵۰ هزار و ۱۹۳ مسافر در این ۲ شهرستان طی ایام نوروز اقامت کردند که سهم مراکز بوم‌گردی‌ از این میزان اقامت سه درصد، مدارس و اماکن فرهنگیان هفت درصد و نیز سهم مهمانسراهای ادارات یک درصد بوده است.

رضا یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سهم اقامت زائرسراها و چادرهای مسافرتی در شهرستان ۸۹ درصد بوده است.

وی ادامه داد:در ایام نوروز، ۴۲۴ هزار و ۳۲۷ نفر از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و اماکن مذهبی ۲ شهرستان کاشمر و کوهسرخ بازدید کرد که ۲۱ هزار و ۱۴۵ نفر از جاذبه‌های تاریخی و ۶۲ هزار و ۱۲۷ نفر جاذبه‌های طبیعی و ۳۴۱ هزار و ۵۵ نفر از اماکن مذهبی بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر و کوهسرخ گفت: بیشترین بازدید اماکن مذهبی در بین بقاع متبرکه شهرستان مربوط به امامزاده سید مرتضی بوده است.

یوسفی زمان ماندگاری مسافران در کاشمر را یک و نیم روز اعلام کرد و گفت: امسال سعی شد محتواها به سمت رویدادهای میراث ناملموس حرکت کند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی طرح نوروزسرای خانه تاریخی دانش از جمله برنامه های نوروز امسال بود که هر روز گردشگران و شهروندان می‌توانستند ضمن بازدید از نقاط مختلف این خانه تاریخی از برخی رویدادهای فرهنگی مانند عصر خوشنویسی، عصر دو تار، عصر شعر و عصر صنایع دستی که به صورت زنده برگزار می‌شد استفاده کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر و کوهسرخ گفت: در چیدمان این خانه تاریخی در نوروز به الگوهای آئینی و سنتی توجه شد به طوری که افراد کهنسالی اقدام به قالیبافی می‌کردند و هر روز نسبت به شیوه‌های بافت فرش موضوعات مختلفی را مطرح می‌کردند.

یوسفی افزود: نوروزگاه عشایری در روستای “فروتقه” کاشمر و روستای “ایور” کوهسرخ نوروزگاه برگزار شد.

کاشمر و کوهسرخ از شهرستانهای زیارتی سیاحتی در جنوب غربی خراسان رضوی قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله دارند. مسجدجامع، مدرسه علمیه حاج سلطان، بند شاهی، یخدان فروتقه، آبگرم کریز، مسیر ییلاقی کوهسرخ، بقاع متبرک امامزادگان سیدحمزه، سیدمرتضی و سیدمحمد و آرامگاه شهید مدرس از جمله آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری کاشمر هستند و فرش دستباف و فرت بافی از جمله صنایع دستی این مناطق به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *