کاهش 72 درصدی بارش باران در کاشمر

رییس اداره هواشناسی کاشمر از کاهش ۷۲ درصدی میزان بارندگی در این شهرستان طی سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته خبر داد.

علی اصغرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به گذشت بیش از هفت ماه از سال زراعی جاری، میزان بارش نزولات جوی در کاشمر ۹۱.۶ میلیمتر بوده در حالی که میزان بارش پارسال تا ۱۳ اردیبهشت ماه ۳۳۰.۶ میلمتر بود.

وی اضافه کرد: میزان کاهش بارش در شهرستان کاشمر نسبت به دوره آماری سال قبل ۷۲ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۳۰ ساله ۴۸ درصد است.
رییس اداره هواشناسی کاشمر گفت: در حوزه ترشیز، ریوش بالاترین آمار بارش را با ۱۷۸ میلیمتر در استان خراسان رضوی دارد که باز هم نسبت به سال قبل ۳۶ درصد کاهش را تجربه می‌کند و نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد کاهش بارش داشته است.
اصغرزاده افزود: میزان بارش در ایستگاه کاشمر جایگاه هفتم را در استان خراسان رضوی دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون متوسط بارش کل خراسان رضوی ۸۸.۷ میلمتر است که نسبت به سال قبل ۶۸ درصد کاهش بارش دارد و سال زراعی بسیار نامطلوبی را تجربه می کنیم و در مدیریت مصرف آب باید بسیار جدی بود.
رییس اداره هواشناسی کاشمر گفت: دیگر در این سال زراعی نمی توان به بارش باران خوشبین بود و بارش ها ضعیف است و بارشهایی هم که داشتیم چشمگیر نبود اگرچه تا امروز بارش داریم و شاید از نظر تجمعی حدود ۲۵ میلیمتر بارش داشته باشیم ولی امروز بارشها قطع می شود.

اصغرزاده افزود: سال گذشته هم که با ۳۴۰ میلمتر بارش در اوج بارندگی بودیم با توجه به تغییرات اقلیمی که در کل کره زمین، ایران و منطقه خراسان شکل گرفته است و مدل های پیش بینی بلند مدت هیچ خوش‌بینی به این که امسال سال زراعی خوبی باشد و سال آینده ترسالی باشد وجود ندارد.
وی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی تغییر آهنگ بارش را شکل می‌دهد و در سالهای زراعی بعدی هم به تبع همین گونه است و نمی شود خوش‌بین بود که امسال کم بارش است و سال آینده وضعیت بارش خوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *