بیش از 35 هزار نفر در کاشمر غربالگری کرونا شده اند

غربالگری

رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۳۶ هزار و ۳۰۷ مرد میانسال از نظر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کاشمر غربالگری شده‌اند.

مجتبی قائمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال، هفته سلامت مردان در شرایطی برگزار می شود که باهمه گیری بیماری کووید۱۹ مواجهیم و شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید‏- ۱۹ خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند که این پدیده آسیب‌های جدی به سلامت و اقتصاد خانواده و جامعه وارد می‌ کند.

وی ادامه داد: در کل جهان، میزان ابتلا و مرگ و میر مردان از بیماری کووید‏- ۱۹ بنا به دلایل بیولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به زنان بالاتر است لذا توجه به این موضوع اهمیت بالایی دارد.

رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت:در چنین شرایطی، اطلاع رسانی و تلاش برای افزایش آگاهی مردان در خصوص سلامتی به طور کلی و بیماری کووید‏- ۱۹ به شکل اختصاصی، مبتنی بر ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی پایه و ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام مراقبتهای به موقع در بیماری‌های زمینه ای، می تواند به عنوان یک راهکار، برای عبور از این بحران باشد و این هفته فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و سازمانها و ادارات در خصوص اهمیت دادن به سلامت مردان در خانواده و جامعه است.

قائمی افزود: در کاشمر هم در رابطه با مردان خدمات مختلف شامل تن سنجی، ارزیابی الگوی تغذیه‌ای، فعالیت بدنی و ارزیابی روان شناختی و همچنین غربالگری از نظر بیماری کووید-۱۹ با اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته است که در این شهرستان شاهد رشد شاخص‌های مرتبط بوده‌ایم.

وی از سرطان پروستات به عنوان شایع‌ترین سرطان در بین مردان نام برد و اضافه کرد: بسیاری از بیماری های مردان، مانند بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان، فشارخون بالا، دیابت و اختلالات روانی با رعایت نکات ساده‌ای قابل پیشگیری است و مردان می‌بایست قبل از آنکه دچار بیماری و عوارض آن شوند، به سلامت خود اهمیت دهند.

رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت: یکی از اقدامات اساسی نظام سلامت در سالهای اخیر، به کارگیری مراقبت‌های بهداشتی اولیه بوده که منجر به پیشرفتهای چشمگیری در سطح کلی سلامت مردم شده است اما همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاستگزاران، برقراری عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامتی است لذا با اجرای طرح تحول سلامت، خدمات سلامت در گروهای سنی مختلف جوانان یعنی گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، میانسالان یعنی گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال و سالمندان یعنی گروه سنی ۶۰ سال و بیشتر افزایش یافته است و مردان و تمامی افراد جامعه می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات سلامت در نظر گرفته شده برای آنان با توجه به نیازهای دوره سنی که در آن قرار دارند بهره مند شوند.

به منظور حساس سازی کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگزاران در خصوص مهمترین اولویت های سلامت مردان، هفته اول اسفند ماه با عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی نام گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *