فکر نمی‌کردم روزی سرآشپز شوم!

محمد رفیق طرقیمحمد رفیق طرقی جوان موفق کاشمری می گوید: مهمترین دغدغه و هدف من در کار خودم ایجاد یک برند معتبر در صنعت غذا است که بتوانیم یک مجموعه با کیفیت خوب بر اساس استانداردهای مشخص روز دنیا ارائه دهیم که علمی وار و مردم پسند باشد که با طبع‌های مختلف سازگار باشد.

محمد رفیق طرقی،متولد ۱۳۶۹ از شهرستان کاشمر واقع در استان خراسان رضوی از جمله جوانان موفق در شهرستان کاشمر خراسان رضوی است. او در سنین پایین تر به حرفه هتل داری و کار در رستوران روی آورد و با تلاش و جدیت خود امروزه توانسته است در عرصه سرآشپزی و کارآفرینی، هنر خود را ادامه دهد.

از کار در هتل تا آشپزی در رستوران

از سن پانزده سالگی با توجه به نیاز کاری و البته علاقه ای که در من وجود داشت به صنف رستوران و هتل تحت عنوان مهمان داری گرایش پیدا کردم و بعد از گذشت یکسال با توجه به علاقه ای که به رشته آشپزی داشتم از رشته هتل داری به هنر آشپزی گرایش پیدا کردم.
با مطالعه و علم وارد حوزه آشپزی شدم

همزمان با تحصیل و درس خواندنم در پایه دوم راهنمایی در یکی از هتل‌های مشهد مشغول به کار شدم و با گذشت مدتی با توجه به علاقه زیادی که در من وجود داشت به لطف خداوند توانستم در این مدت و با سن کمی که داشتم پیشرفت چشمگیری در کارم داشته باشم چرا که سعی کرده بودم در این زمینه مطالعات زیادی را از خودم داشته باشم تا با علم به این کار وارد حوزه آشپزی شوم.

همزمان آموزش می‌‍دادم و آموزش می‌دیدم

از اواخر سال ۸۹ به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت شدم و پس از مدتی به یکی از رستوران‌های ریاض در عربستان رفتم و در آنجا آموزش حرفه ای دیدم و پس از برگشت به کیش سفر کردم و به عنوان سرآشپز در یکی از رستوران‌های درجه یک کیش به نام رویال استار مشغول به کار شدم و بعدها در برگشت از سفر کیش در شهر مشهد به عنوان سرآشپز در رستوران وارد شدم و سعی می‌کردم همزمان هم آموزش ببینم تا به تجربیاتم اضافه شود و هم علم خودم را آموزش دهم.

خلاقیت در آشپزی برایم مهم و اولویت دار است

از ابتدای کودکی علاقه خاصی به حرفه آشپزی داشتم اما هیچ گاه فکر نمی‌کردم یک روز بخواهم سرآشپز شوم و همزمان بتوانم نزدیک به سی پرسنل را مدیریت کنم اما از همان دوران نوجوانی در بسیاری از کارها خلاقیت داشتم و همین خلاقیت بود که من را در آشپزی به مراتب بالا سوق داد.

در حال یادگیری و آموزش دیدن غذاهای فرنگی نزد اساتید بزرگ کشوری هستم

بعد از اینکه غذاهای ایرانی را تقریبا به صورت کامل فرآموختم تصمیم گرفتم تبحر خودم را در غذاهای فرنگی به معرض نمایش بگذارم و در حال حاضر در حال یادگیری و آموزش دیدن غذاهای فرنگی نزد اساتید بزرگ کشوری هستم.

املت را به میگو و لازانیا ترجیح دادم

خاطره جالب من بر می‌گردد به اولین رستوران فرنگی که در آنجا به عنوان آشپز کار می‌کردم و فکر می‌کنم اون شب در جمع ما شام میگو یا لازانیا بود که درست خاطر ذهن ندارم اما من این غذا را دوست نداشتم و یکجوری وانمود کردم که من میل به غذا ندارم اما آنقدر گشنگی بهم فشار آورد که شب در خانه املت درست کردم(خنده).

مهمترین هدفم ایجاد یک برند معتبر در صنعت غذایی با استاندارد است

مهمترین دغدغه و هدف من در کار خودم ایجاد یک برند معتبر در صنعت غذا است که بتوانیم یک مجموعه با کیفیت خوب بر اساس استانداردهای مشخص روز دنیا ارائه دهیم که علمی وار و مردم پسند باشد که با طبع‌های مختلف سازگار باشد.

با عشق و علاقه وارد حرفه آشپزی شوید

در صنعت آشپزی عشق و علاقه و با جان و دل کار کردن بسیار مهم و دارای ارزش است و اگر با عشق و علاقه این حرفه دنبال شود قطعا فرد به درجات بالاتر دست پیدا می‌کند و غذاهایی هم که فرد درست می‌کند بی شک خوشمزه و مشتری پسند است.

هدف دار به این حرفه ورود پیدا کنید، صرفا مادی گرا نباشیم

داشتن هدف در این حرفه بسیار مهم است و متاسفانه خیلی افراد در این حرفه به دنبال کسب امرار معاش هستند و این به تنهایی مکفی نیست و باید در این حرفه عشق و هدف بلند مدت را خمیرمایه کار کرد تا به موفقیت نزدیک شود.

حرف آخر…

در پایان از خانواده خوبم که من را در این مسیر حمایت کردند تشکر می‌کنم و جا دارد در این مصاحبه از استاد نیک فرجام بابت زحماتی که برای من کشیده اند کمال تشکر را داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *