شیر اُمگا 3 در کاشمر تولید شد

برای اولین‌بار در کشور با شیوه‌ای نوین، شیر اُمگا 3 در کاشمر تولید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، در همایش شیر اُمگا 3 و تخم مرغ بدون آنتی‌بیوتیک که با حضور مسئولان استانی و شهرستان در مجتمع سرو کاشمر برگزار شد، فرماندار کاشمر با تقدیر از کسانی که در تولید این محصول زحمات بسیاری را کشیده‌اند، افزود: متاسفانه افزایش کلسترول، فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و ناراحتی‌های گوارشی، کاهش هورمون‌های رشد و… از جمله بیماری‌هایی است که جامعه بشری گرفتار آن هستند.

مهدی فروزان با اشاره به اینکه بیشترین بیماری‌های شهرستان کاشمر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: در جهان صنعتی امروز 60 درصد از چربی‌های مورد نیاز بدن انسان‌ها بدون اینکه اطلاع و آگاهی کاملی داشته باشیم از حوزه محصولات دامی تهیه و تولید می‌شود و بسیار راحت در اختیار ما قرار می‌گیرد.

رئیس کارگروه تامین امنیت غذایی شهرستان کاشمر با بیان این که بیشتر افراد بدون اینکه توجهی به عواقب این مواد داشته باشند به دنبال شیرهای پرچرب و خامه‌های صنعتی هستند، عنوان کرد: هرچند جامعه ما استفاده کاملی از محصولات دامی می‌برند اما به دنبال ورزش برای چربی‌سوزی نیستند.

وی افزود: با وجود اینکه شیر کودکان را از اکثر بیماری‌ها محفوظ می‌دارد اما بسیاری از شیرها دارای چربی‌های اشباع شده و نشده بوده و بعضاً غنی‌سازی شده نیستند.

فروزان با اعلام اینکه بسیاری از کارخانجات تولید شیر برای اینکه بتوانند در میزان اُمگا 6 تعادل برقرار کنند، مجبورند در یک پروسه صنعتی امگا 3 را اضافه کنند تا در چربی‌های شیر تعادل مثبتی به وجود آورند، بیان کرد: به جهت اینکه به صورت عادی تعادل بین اُمگا 6 و اُمگا 3 برقرار نیست ابتدا در کارخانجات صنعتی شیر را غنی‌سازی می‌کنند سپس برای حفظ تعادل اُمگا 3 را اضافه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعضأ درصد تعادل 30 درصد شیر اُمگا 6 و یک درصد اُمگا 3 است که به همین جهت در چرخه تولید بسیاری از خاصیت‌های شیر از دست می‌رود، تصریح کرد: امروز با تحقیقات علمی که در کاشمرانجام شده خوراک دام مخصوصی به تولید رسیده که اُمگا 3 به صورت تعادلی و خود به خود در شیر دام تولید می‌شود و نیاز به غنی‌سازی نیست.

فرماندار کاشمر با تأکید بر اینکه کاشمر باید مسیر توسعه عمران و آبادانی خود را بگذراند و پله‌های ترقی را به سوی شهر صنعتی و کشاورزی مدرن در بخش‌های مختلف بپیماید، عنوان کرد: باید تلاش کنیم قطب محصولات دامی در استان خراسان باشیم.

وی با بیان اینکه از 32 چرخه تولید طیور در سطح کشور یک چرخه آن در شهرستان کاشمر است که در استان خراسان نمونه است، افزود: وظیفه همه مسئولان شهرستان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه تولید است.

در ادامه مدیر عامل مجتمع کارخانجات صالح کاشمر با بیان اینکه تحقیقات تولید شیر اُمگا 3 را از هشت سال قبل آغاز کردیم، افزود: برای اینکه طرح برای اولین بار در کشور اجرا می‌شد، نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار فراوانی بود.

قدیر صالحی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات اعتباری طرح در آن مسکوت ماند، بیان کرد: با تلاش‌های کارشناسان کارخانه از چند سال قبل در خود شهرستان طرح را ادامه یافت.

وی اظهار کرد: این طرح بر روی 10 گاو پر شیر که میانگین تولیدشان 46 کیلو بود شروع شد و امروز پس از مدت‌ها تلاش موفق به تولید شیر اُمگا 3 در شهرستان شدند.

در ادامه همایش، مدیر فنی کارخانه خوراک دام صالح کاشمر با بیان اینکه در راستای تولید شیر اُمگا 3 برای اولین بار در ایران محصولی که از دانه سویا و کتان تشکیل شده بود تولید کردیم، گفت: در این راستا 15 گاو که در کاشمر ممتاز بودند جدا کردیم و کسنتانتره تولید شده را به آن‌ها دادیم.

لیلا زرتاش با اشاره به اینکه این کنستانتره را به طوری طراحی کردیم که به لحاظ اقتصادی تمامی دامداران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند، افزود: هر چند اگر بخواهیم محصولی استفاده کنیم که اُمگا 3 آن بالا باشد و تعادل مناسب را برقرا کند کار بسیار دشواری است اما سرانجام موفق به تولید آن شدیم.

وی با اعلام اینکه شیر معمولی که 0.3 اُمگا دارد توانستیم به 1.31 درصد افزایش دهیم به طوری که شاهد پنج برابر میزان اُمگا 3 در شیر افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: اُمگا 3 علاوه‌براینکه برای بدن ضروری و مفید است خواص دارویی هم برای بدن دارد و از بسیاری امراض جلوگیری می‌کند.

زرتاش با بیان اینکه هر چند شیر اُمگا 3 در همه دنیا تولید می‌شود اما آن‌ها اُمگا 3 را بعد از اینکه شیر گاو تولید شد اضافه می‌کنند، عنوان کرد: در شهرستان کاشمر برای اولین‌بار توانستیم محصول فراسودمندی را تولید کنیم.

وی گفت: تولید محصول فراسودمند تنها به مقداراُمگای بالا نیست؛ ما یک مبارزه بیولوژیک را با بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش کلسترول و فشار خون، دیابت و… را شروع کرده‌‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *